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대충 대충 하지 말라는 말이다

AccMan이 라는 블로그를 운영하고 있고 PR담당자들에게 까칠하기로 유명하신 Denis Howlett 할아버지가 얼마전 또 'PR is so over'라는 아주 공격적인 포스팅을 하셨다. 물론 영국/미국의 PR담당자들과 기자들이 벌떼 처럼 댓글을 달면서 찬반을 펼쳤다.

Denis 할아버지가 욕하고 있는 PR 멍청이들은 한마디로 '기자나 파워 블로거를 분석하지도 않고 친분도 없는 상태에서 개념없이 보도자료나 퍼부어 대는 아주 예의 없는 인간들'이다. 미국 뿐만 아니라 한국에서도 이런류의 인간들은 욕 먹어도 싸고, 실제로도 욕을 먹고 있다. (아주 진하게...)

기존 매체를 넘어 요즘엔 파워 블로거들을 향한 보도자료 피칭도 시작되고 있는데, 아마 우리나라도 Denis의 지적에서 자유롭지 못한 PR 멍청이들이 많으리라고 확신한다!

Denis의 포스팅에서...

In any one day I field up to 20 PR requests. I can guarantee that 90+% of them have done zero research to find out what I’m interested in. In the worst cases they won’t have done a basic Google search to find out who I am or where my interests lay. In 2008, that’s beyond unacceptable, it’s criminal. Why?

PR costs anywhere between £1,500 to £30,000 a month, depending on what level of crap they’re selling to their unwitting clients. All of it is based on the desire to get the retainer rather than be measured on results. In the 1990’s, good PRs could write a half reasonable press release that would at least be engaging. You would have thought that with the tsunami of material about social media that in 2008 the situation would have moved on. Sadly not. If anything, the industry has regressed.


이에 대해 Social Media Today의 Andrew Bruce Smith는 너무 쥬니어들이 경험이 일천하고 적절한 트레이닝을 받지 못해서 그런 게 아니냐 하는 지적을 하고 있다. 공감한다.

First - think about who does the pitching in agencies - as has been noted ad nauseum media relations tends to be delegated down to the junior ranks. On the whole, these are bright intelligent folk, But without getting too ageist about it, they haven’t had enough life/industry/business experience to have the kind of knowledge or insight to build a case that would stand up to Dennis’ scrutiny. I think even Dennis wouldn’t dispute that most of these people are hard working - his point would be they are working hard on the wrong things. Or they aren’t being given the proper training and direction to allow them to engage in a meaningful conversation with Dennis.

또한 Andrew는 PR 에이전시가 클라이언트에게 charge 하는 retainer 금액 중에서 media relations를 통해서 기자들과 직원들 그리고 클라이언트 만족을 위해 배정하는 portion을 재고해야 한다는 조언을 한다. (이건 영국/미국 PR 에이전시들의 특성 같다. 우리나라는 기자들을 너무 많이 만나서 문제, 그 쪽은 돈을 아끼기 위해 기자들을 만나지 않아서 문제 같다...)

We can argue about whether all agencies meet this activity breakdown - but I think there has to be a fundamental rethink of how agencies are staffed and structured in order to deliver the kind of services that clients are willing to pay for (at a profit for the agency), that meets the needs of the majority of journalists (like Dennis) and gives employees valuable and meaningful work that encourages them to do better, try harder and actually stick around in an industry that could really do with some fresh legs.

결 론은 Denis가 말한데로 영국의 PR 에이전시들은 일반적으로 클라이언트 리테이너 서비스로 월 1,500 파운드에서 30,000 파운드를 청구하면서 일들은 아주 엉망이라는 게 요점이다. 기자들과 관계를 더 가지고 서로 경험을 하면서...클라이언트를 위해 품질있는 결과물들을 생산해 내라고 충고를 하고 있다.

결론을 한번 더 필터링 하자면...품질있게 일하라는 말이다. 대충 대충 하지 말라는 말이다. 공감이다.