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과연 GM이 살아날 수 있을까?



GM의 상황과 위기대응 방식을 보면...

극약처방 느낌이 떠오른다.

말기암 환자에게 암덩어리가 죽을지 그 환자가 죽을지 확실하지 않는 상태에서 이 마지막 한방이외에는 전혀 옵션이 남지 않은 극적인 상황이 떠오른다.

엄청나게 강한 항암제를 처치하고 그 환자의 반응을 보는 꼴이다. 암덩어리 또는 환자 둘 중 하나는 결국 죽겠다.

GM's Commitment to the American People

"While we're still the U.S. sales leader, we acknowledge we have disappointed you"

 "At times we violated your trust by letting our quality fall below industry standards and our designs became lackluster."


"We have proliferated our brands and dealer network to the point where we lost adequate focus on the core U.S. market"

"We also biased our product mix toward pick-up trucks and SUVs."


"Despite moving quickly to reduce our planned spending by over $20 billion, GM finds itself precariously and frighteningly close to running out of cash"
(source; Automotive News)


PR 담당자가 할 수 있는 최후 커뮤니케이션 그리고 최악의 메시지다...(지금까지 해 왔던 과거들을 완전히 부정하고 있으니 얼마나 가슴이 아픈가 말이다...)

과연 GM이 살아날 수 있을까?


P.S. 90년대 말 GM 담당 PR AE로서 나 자신도...feeling of guilty를 느껴야 하나? 모르겠다...